5 Essentiele zaken die je nodig hebt als freelancer

5 Essentiele zaken die je nodig hebt als freelancer

Voor velen is freelancen een droom. In plaats van elke ochtend naar kantoor te rijden, kun je thuis werken en je eigen plan trekken. Freelancen biedt een vrijheid waar de meeste banen niet mee kunnen concurreren. Ben je van plan om de switch te maken naar freelance? Of ben je naast je reguliere baan begonnen met je eigen projecten? Dan is het belangrijk dat je de volgende 5 zaken goed doorneemt. Ze maken het verschil tussen een succesvolle freelancer die inderdaad de droom leeft – en de gestreste freelancer die elke maand zijn best moet doen om de huur te betalen.

#1 Businessplan

Om te beginnen moet je een plan van actie hebben. Voordat je gaat freelancen, ga goed bij jezelf na wat je precies wilt gaan doen. Waarschijnlijk heb je al een vrij duidelijk beeld, maar het is beter om van tevoren er goed voor te gaan zitten en uit te schrijven wat je plan exact is.

Je hoeft geen 70 pagina lang businessplan te schrijven, maar zorg ervoor dat je op zijn minst de antwoorden voor de volgende vragen op papier hebt:

  1. Welke behoefte in de markt ga je oplossen?
  2. Wie zijn je concurrenten?
  3. Wat ga je beter doen dan hen?
  4. Hoe kom je aan je klanten?
  5. Hoe ziet het financiële plaatje eruit?

En eventuele andere dingen die belangrijk zijn in jouw branche. Maar als je het antwoord op deze vragen duidelijk hebt, dan ben je op de goede weg.

#2 Website en Sociale media

In ons digitale tijdperk kun je niet meer vooruitkomen zonder een eigen website. Zeker als freelancer is dit belangrijk. Omdat je zelf het werk gaat doen, is het een goed idee om te kijken of jouwnaam.be nog beschikbaar is. Mocht deze al bestaan, kijk dan of de .com variant er nog is. Je kunt deze ook direct kiezen als je in de internationale markt aan de slag gaat.

Vergeet ook niet om je sociale media op te zetten. Maak een speciale Facebook en Twitter account aan om met je publiek in contact te komen. Denk ook aan andere social media die specifiek van belang is voor jou: Instagram kan bijvoorbeeld een waardevol hulpmiddel zijn voor iedereen die creatief bezig is. Bijvoorbeeld als je gaat werken als freelance binnenhuisarchitect of grafisch designer.

Als je de nodige social media hebt opgezet, update deze regelmatig en link dan naar je website. Een ander effectief idee is om andere freelancers te volgen en mee te doen in groepen die relevant zijn voor je werk.

#3 Verzekering

Vergeet ook je verzekering niet. Als freelancer ben je zelf aansprakelijk mocht er wat fout gaan. En het laatste wat je wilt is dat er een ongeluk gebeurt terwijl je aan het werk bent en je zelf de schade moet terugbetalen. Welke verzekering je nodig hebt is afhankelijk van het soort werkzaamheden dat je verricht, doe er dus goed onderzoek naar.

#4 Computer & software

Wat je ook gaat doen, je zult een pc en de juiste software nodig hebben. Naast software voor je werk zelf, zul je ook software moeten hebben die het werk mogelijk maakt. Dit is software die ervoor zorgt dat je het grootste gedeelte van je tijd kunt besteden aan je echte werk – in plaats van alle randzaken eromheen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan software voor je boekhouding. Je kunt ook kijken voor software die je helpt met het sturen van offertes. Dit is echter niet altijd nodig, omdat je ook een factuur voorbeeld hier kunt downloaden.

#5 Belastingconsulent

Elk jaar zul je ook belastingen moeten gaan betalen. En als freelancer ben je hier zelf verantwoordelijk voor. Dat betekent dat je alles zelf bij moet houden in plaats van dat het door je werkgever/overheid wordt gedaan. Zoals besproken in de vorige paragraaf kan boekhoudingssoftware hier al goed mee helpen.

Echter kan er altijd een fout in sluipen. En een fout in je belastingopgave kan voor veel problemen zorgen. Misschien zul je meer terug moeten betalen dan je als reserve hebt achtergehouden. Of je kunt geld mislopen dat je anders terug had moeten krijgen. Door een belastingconsulent in te schakelen zorg je ervoor dat je je hier geen zorgen om hoeft te maken. Hij of zij zal alles voor je in de gaten houden. Daarnaast scheelt het je ook tijd, omdat je niet zelf alles bij hoeft te houden of uit te zoeken. Als beginnende freelancer zijn er al zoveel zaken waar je rekening mee moet houden – hoe meer je uit handen kunt geven, hoe beter.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *