Hoe werf jij je eerste klanten?

Hoe werf jij je eerste klanten?

Het begin is altijd lastig. Zeker als je een nieuw product of service op de markt wilt brengen. Het kan nog zo’n goed idee zijn – zonder klanten ben je nergens. In dit artikel geven we je een concreet stappenplan hoe je je eerste klanten kunt krijgen. We beginnen met de creatie van je product of service en nemen je mee door de verschillende stappen die essentieel zijn om door de beginfase van je product te komen.

Het begint met je concept service/product

Voordat je klanten kunt winnen, moet je iets hebben wat je hen kunt bieden. Je hebt dus een concept van je service of product nodig. De kans is groot dat als je dit leest dat je al een idee hebt van wat jij specifiek wilt gaan doen of maken. Zorg ervoor dat het concept van alle kanten duidelijk is. Stel jezelf kritieke vragen: welke behoefte in de markt ga je oplossen? Wie is het doelpubliek? Hoe ziet je service/product eruit? Wat zou het (ongeveer) gaan kosten? Zet dit op papier en laat het door een paar andere mensen lezen – als check of het duidelijk genoeg is voor de volgende stap.

Krijg feedback van je doelpubliek

Als het concept duidelijk is opgesteld (1 A4je max), dan is het tijd om het voor te leggen aan je doelpubliek. Probeer een aantal personen uit je publiek te vinden (minimaal 3, maximaal 10) en nodig hen uit om met je rond de tafel te gaan zitten voor een co-creatie sessie. Je vraagt je misschien af of ze daar wel interesse in hebben: bedenk goed dat als jouw product/service hun probleem oplost, ze met veel plezier tijd willen maken om je feedback te geven.

Tijdens de co-creatie sessie leg je hen het concept voor en sta je open voor feedback. Het is het beste om de sessie niet langer dan 2 uur te laten duren (uit respect voor de tijdsinvestering van je gasten). Begin met een algemene ronde waarin je je gasten vraagt om hun probleem zo specifiek mogelijk uit te leggen. Daarna leg je je concept uit in algemene termen – waarna je hier feedback op ontvangt. Zorg ervoor dat alle feedback wordt opgeschreven (of maak een geluidsopname van het gesprek) zodat je alle feedback gedocumenteerd hebt. Bedank je gasten voor hun tijd en beloof hen dat je ze op de hoogte zult houden van de ontwikkelingen.

Gebruik de feedback

Het is nu tijd om alle feedback toe te passen op je product of service. Als het goed is weet je nu precies waar je aanpassingen aan het concept moet maken zodat het perfect aanpast bij je doelpubliek. Nadat je alle aanpassingen hebt gemaakt kun je je product laten maken – of je service opzetten. Je kunt uiteraard ook nog een extra korte sessie inlassen wat je potentiele klanten van het concept 2.0 vinden.

Promote je service/product & krijg je eerste klanten

Als het goed is heb je nu al een kleine groep aan potentiele klanten (de gasten van je co-creatie sessie). Laat aan hen weten dat het product/service klaar is – en nodig hen uit om er gebruik van te maken. Je kunt hen een korting geven als dank voor de waardevolle feedback. Als zij tevreden zullen zijn, dan zullen ze dit aan andere laten weten en zo zul je je eerste nieuwe klanten krijgen.

Je kunt uiteraard ook zelf verder promoten. Doe dit bijvoorbeeld via social media, googleadvertenties, zet een evenement op of plaats een advertentie in het lokale nieuwsblad.

Je eerste klanten zijn binnen – wat is de volgende stap?

Als je je eerste klanten hebt, dan is het zaak om hen de beste service of het beste product te geven wat je te bieden hebt. Als je dit gedaan hebt stuur je hen een factuur. Je kunt software gebruiken om facturen uit te sturen – maar dit is niet altijd nodig omdat je hier ook een factuur voorbeeld kunt downloaden. Het is ook een goed idee om hen te vragen om een review achter te laten op je social media in deze stap. Zodat potentiele andere klanten een extra motivatie krijgen om ook klant te worden.

Aftersales – zorg ervoor dat je klanten tevreden zijn en blijven!

Cruciaal is ook om aan je aftersales te blijven denken. Als een klant nog vragen heeft na aankoop of na de service, help hem dan hiermee. Wie weet zullen ze nog wel een keer gebruik maken van je service of product – of anderen aanbevelen om dit ook te doen. Hoe beter je voor je klanten zorgt, hoe meer klanten je zult krijgen.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *