Stappenplan: hoe start je je eigen bedrijf?

Stappenplan: hoe start je je eigen bedrijf?

Je eigen bedrijf beginnen is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Je moet rekening houden met zoveel verschillende onderdelen dat het lastig is om een duidelijk beeld te krijgen wat er nu precies moet gebeuren voordat je kan beginnen. Dit stappenplan geeft je duidelijkheid zodat je vandaag al kunt beginnen met de eerste stap om je eigen bedrijf op te zetten.

#1 Onderzoek

Het begint met onderzoek. Wie ben jij? Wat voor potentieel bedrijf wil je opzetten? Wat is het doelpubliek? En belangrijker: welk specifiek probleem ga je voor hen oplossen? Het stellen van de juiste vragen tijdens de onderzoeksfase is van groot belang omdat het je een goed beeld geeft of je bedrijf een goed idee is. Er moet een concrete reden zijn waarom jij dit specifieke bedrijf begint – een onopgelost probleem op de markt waar mensen bereid zijn voor te betalen. Als je een bedrijf begint met als enige reden dat het leuk zou zijn om vanuit huis te werken, dan is het misschien niet het beste idee om een bedrijf te beginnen.

In deze fase zet je alle informatie op een rijtje: wat voor product of service, hoe ga je dit doen, wie is je doelpubliek, hoeveel gaat het hen kosten en zijn ze bereid om dit te betalen voor jouw product/service.

#2 Bedrijfsstructuur

Als duidelijk is wat je precies gaat doen, dan kun je gaan kijken welke bedrijfsstructuur het beste is voor jouw bedrijf. Als freelance grafisch ontwerper zul je een andere structuur kiezen dan als je een surfschool opzet. Het heeft hier vooral te maken met risico en aansprakelijkheidsstelling. Sommige rechtsvormen zijn hoofdelijk aansprakelijk – terwijl bij andere vormen alleen het bedrijf aansprakelijk gesteld kan worden. Terug naar het voorbeeld: voor een grafisch ontwerper is er een heel klein risico dat hij veel schade zal veroorzaken. Terwijl bij een surfschool het risico bestaat dat er iemand verdrinkt door slechte surveillance van de instructeur. Denk dus goed na over de potentiele claims en of je hiervoor hoofdelijk aansprakelijk wil zijn.

#3 bedrijfsnaam

Je bedrijfsnaam is hoe je bekend gaat komen te staan. Je kunt kiezen voor een duidelijke bedrijfsnaam (surfschool Brugge), of voor een catchy naam (Logozz). Zorg ervoor dat de naam gemakkelijk te onthouden is en dat het relevant is voor wat je precies gaat doen.

#4 Licenties en vergunningen

Ga goed na welke licenties en vergunningen je nodig hebt om je bedrijf te laten functioneren. Je kunt dit bij een ander bedrijf navragen of de hulp inschakelen van een jurist die verstand heeft van jouw bedrijfstak.

#5 Planning

Het is ook belangrijk dat alles goed gepland wordt. Stel een schema op voor wanneer je klaar zult zijn met de onderzoeksfase (dit stappenplan), wanneer je je zult gaan inschrijven als bedrijf en wanneer je zult beginnen met je werkzaamheden. Uiteraard kunnen hier ook andere stappen in voorkomen (afhankelijk van wat voor bedrijf je gaat opzetten): bijvoorbeeld wanneer je prototype product af zal zijn of wanneer een promotieactie gaat beginnen om je eerste klanten te winnen.

#6 Financieringsplan

Zorg er ook voor dat je duidelijk op papier hebt staan hoeveel geld je nodig gaat hebben voor elk onderdeel van je bedrijf. En of je dit zelf kunt bekostigen – of dat je hulp van buitenaf nodig hebt. Naast het financieringsplan is het ook verstandig om een financiële prognose te maken waarin je de winst per sale berekent, een salesprognose maakt en hoe lang het zal duren voordat je break-even speelt.

#7 Software

De kans is groot dat je specifiek software nodig hebt voor de werkzaamheden, maar denk ook aan bedrijfssoftware die het runnen van je bedrijf gemakkelijker maken. Hieronder valt bijvoorbeeld accountancy software, maar ook software waarmee je facturen kunt sturen naar je klanten. Echter is dit niet altijd nodig, omdat je ook hier een factuur voorbeeld kunt downloaden.

#8 Locatie + team

Je hebt nu de basis van het bedrijf al op een rijtje gezet. Nu kun je kijken waar je precies jezelf wilt vestigen en of je een team nodig hebt. Misschien werk je vanuit huis en heb je geen team nodig. Maar het kan ook dat je een kantoor gaat huren en personeel in dienst neemt. Sommige locaties zijn beter bereikbaar voor je doelpubliek. Houdt hier dus rekening mee tijdens het kiezen van je locatie.

#9 begin met de promotie van je bedrijf

Als alles geregeld is dan kun je beginnen met je bedrijf promoten. Dit kan op verschillende manieren: bijvoorbeeld door advertenties op Google, social media of in de krant. Maar je kunt ook e-mails sturen naar potentiele klanten of bedrijven bellen en hen via de telefoon pitchen.  Met de komst van het internet zijn er honderden verschillende mogelijkheden voor promotie: kies dus degenen die het meest effectief zijn voor jouw bedrijf.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *